WELCOME TO THE END

2025, Austria, 80 min, Norbert Pfaffenbichler, No Dialogue, Germany Premiere
Reviving the spirit of Punk Cinema, Nobert Paffenbichler’s final 2551-Entry cartographes a world in dark – like in the B-Film-Classic Mindwrap (1991) – there is a society growing underground, a fascist, repressive net of creatures. The protagonist, A monkey-man, tries to save a child. Behind masks there are more, behind every door the abyss; 2551.03 – The End is a true dystopia, Landscape made with blood and sweat – paranoia. A caricature of power. Hallways feel like Kafka wrote them, effects all hand crafted. Against totalitarianism, there is anarchist no-budget cinema!
Die Wiederbelebung des Punk-Kinos: Nobert Paffenbichlers letzter 2551-Beitrag kartiert eine Welt in Finsternis – wie im B-Film-Klassiker Mindwarp (1991) wächst eine Gesellschaft im Untergrund heran, ein faschistisches, repressives Netz von Kreaturen. Der Protagonist, ein Affen-Man, versucht ein Kind zu retten. Hinter jeder Maske lauert eine weitere, hinter jeder Tür der Abgrund. 2551.03 – The End ist die Essenz von Dystopie, eine mit Blut und Schweiß geschaffene Landschaft – Paranoia. Eine Karikatur der Macht. Die Flure wirken, als hätte Kafka sie geschrieben, die Effekte sind handgemacht. Gegen den Totalitarismus steht das anarchistische No-Budget-Kino!
+ Short film: From.Beyond (2022) – Frederik S. Hana
Friday 05.09. 18:30 Apollo II
Short: FROM.BEYOND

In today’s horror landscape, we are steadily moving away from clearly spelled-out monsters and terror. Instead, the LoFi, the blurry, Lovecraftian reversal of the “Show, Don’t Tell” maxim emerges. From.Beyond documents first contact with aliens through a kaleidoscopic blend of faux archival footage, practical effects, miniatures, and old-school in-camera trickery. The film thus shapes an aesthetic we can no longer escape: an aesthetic of suggestion, of the seduction of images, media, archives – not told through a single narrative camera lens, but through the omnipresent gaze of media.
In der heutigen Horrorlandschaft entfernen wir uns zunehmend von eindeutig ausformulierten Monstern und Schrecken. Stattdessen tritt eine LoFi-, verschwommene, lovecraftsche Umkehrung der Maxime „Show, don’t tell“ in den Vordergrund. From.Beyond dokumentiert den ersten Kontakt mit Außerirdischen – nicht durch die Kameralinse, sondern durch ein kaleidoskopisches Geflecht aus gefälschtem Archivmaterial, praktischen Effekten, Miniaturen und altmodischen In-Camera-Tricks. Der Film formt damit eine Ästhetik, der wir künftig nicht mehr entkommen können: eine Ästhetik der Andeutung, der Verführung durch Bilder, Medien, Archive – nicht erzählt durch eine narrative Kameralinse, sondern durch den allgegenwärtigen Blick der sozialen Medien.