PUNK APOCALYPSE: JAPANESE DOUBLE FEATURE

Gakuryu Ishii is considered the godfather of Japanese cyberpunk; his films were the starting point and cornerstone for movies like Tetsuo: The Iron Man (Tsukamoto, 1989) and 964 Pinocchio (Fukui, 1991). More than his contemporaries, Ishii embodies PUNK: against rules, against aesthetic standards. His later career produced cult classics like Electric Dragon 80.000V, but above all stands his graduation film, though he never actually finished his studies. In an interview, Ishii said he was only enrolled to use the film equipment – there is probably no better description of his cinema. In Crazy Thunder Road, the police and a biker gang face off in an industrial wasteland. The air is thick, the world hasn’t ended yet – but does it really make a difference?
Wenn Crazy Thunder Road das Ende noch am Horizont heraufziehen sieht, führt uns Wild Zero längst über den Point of No Return – und schmeißt gleich die Afterparty dazu. Unter der Regie von Tetsuro Takeuchi und angeführt von den echten Garage-Rock-Legenden Guitar Wolf ist Wild Zero pures anarchisches Kino: Zombies, Motorräder, Lederjacken, Liebe jenseits aller Geschlechtergrenzen und die unerschütterliche Wahrheit, dass Rock ’n’ Roll dein Leben retten wird. Hier ist die Apokalypse keine Tragödie, sondern Befreiung – ein Vorwand, das Regelbuch zu verbrennen und den Lautstärkeregler bis zum Anschlag aufzudrehen. Falls es eine Moral gibt, dann diese: „Liebe kennt keine Grenzen, Nationalitäten oder Geschlechter.“ Alles andere? Spreng es weg.